Pamflet

Loaza Româna la Maturitate.


Mi-aduc aminte, nu fără o oarecare doză de nostalgie, de unul dintre profesorii mei din liceu care, in foarte putinele lui momente de « bunătate sufletească », incerca sa ne facă să intelegem de ce ar trebui totusi, sa invătăm.
Ce necunoscută, ce senzatie de vid absolut se năstea in creierasele noastre de puberi…mi-e foarte greu acum să sintetizez. Cert este că invătam pentru ca trebuia. Era un “must have” sa termini liceul si poate chiar o facultate, pentru ca, nu-i asa, trebuia sa « stii sa faci ceva in viata »…
Celebra exprimare atribuita lui Lenin, „ïnvatati, invatati, invatati„ nu era născatoare de zambete, ca in zilele acestea, iar normele metodologice si mai cunoscute « daca nu stii, te invatam ; daca nu poti, te ajutam ; daca nu vrei, te obligam » venite din partea unui regim caracterizat printre multe altele si de un oarecare nationalism, chiar erau aplicate.
Era un sentiment de puternica mandrie si satisfactie sufleteasca sa « stii » mai mult decat altii…Un sentiment care pentru multi adolescenti din ziua de astazi a devenit, daca nu desuet, cel putin inutil.
Si cum altfel ar putea fi, cand incultura a devenit aproape religie, cand modelele tinerilor sunt personaje care nu-si cunosc limba materna, nu cunosc aritmetica elementara si dau sfaturi savante de genul : lasa tu cartea, ca nu tine de foame, treci la produs…
Dar… stim cu totii in ce vremuri traim, asa ca, sa trecem la subiect.

Bacalaureatul 2011, prima sesiune…. Ma umfla rasul, ma scuzati….si plansul…
Astrele sunt de vină pentru tot ce se întâmplă. Mercur e cu siguranta retrograd în vreo casă cu numar mic, a şaptea, probabil.
În rest, elevii învaţă, învăţământul din România e logic şi totul e perfect. Mă amuză felul în care toţi analiştii şi ştiriştii de pe la televizor se arată şocaţi de faptul că anul 2011 a fost un dezastru pentru bacalaureat. Nimeni nu înţelege de ce la foarte multe licee gradul de promovare este ZERO. E hilar cum elevi, profesori, directori şi chiar miniştri dau vina unii pe alţii pentru acest lucru. Cine e dom’le , de vina?

Elevii? Care este explicatia lor pentru nereusita? In fiecare an, aceeasi: subiectele au fost grele. Aşa s-a întâmplat şi când am terminat eu liceul. Ăia care au luat note mici se plângeau că subiectele au fost grele. Şi înţeleg când cineva se plânge de matematică, dar la limba română erau subiecte pe care cred că le-ar fi putut rezolva şi oligofrenii. E o puturoşenie generală, nimeni nu mai citeşte, nimeni nu mai citeşte teatru. Elevii care au scris greşit nu ştiau probabil nici o piesă de teatru şi atunci au scris ce au ştiut, gândindu-se că tot vor fi punctaţi…

Profesorii? Sa zicem că dascăli adevărati nu mai sunt, sau că este un fel de specie pe cale de disparitie. Stim cu totii in ce rahat sunt toti angajatii din scoli. Dar… Profesorii pot fi de vină in cazul bacalaureatului doar daca elevii au note foarte mari în timpul anului, iar la proba , la aceleaşi materii, nu au note de trecere. Dar dacă un elev are cinci pe linie la matematică şi pică la bacalaureat, nu prea mai e vina profesorului. Se vede clar că elevul respectiv nu învaţă. Sau mai exact , nici nu doreste sa o faca. Pentru ca , stim cu totii, porcul se mai poate ingrasa si in ajun… asta cand vine vorba de examene…

Sistemul de invatamant? Sistemul de învăţământ din România este reflectat perfect de situaţia de la bacalaureat din 2011. Când te uiţi la numărul de promovaţi şi la notele din 2011 vezi sistemul de învăţământ din România. Şi aş avea o intrebare logică pentru ăia de sus: De ce trebuie să dea examen la biologie un elev care a făcut liceu mate-info? Dacă ei n-au putut să facă un sistem logic de examinare, ce pretenţii să ai de la elevi? La urma urmei, ambele părţi fac acelaşi lucru: dau vina pe cine prind.

Părintii? Daca nu o stiti pană acum, promit să discutam in episodul 3 al seriei despre subiect. Asa, ca să vă pun putin pe ganduri… eu consider ca sunt principalii vinovati…Toti au drept de vot… toti si-au luat angajamentul moral de a creste copii acestia…

Cum ar fi arătat astazi Romania dacă incă de la inceputul anilor 90 ar fi fost introduse masuri energice antifraudă? Daca majoritatea tinerilor nascuti dupa revolutie si parintii lor ar fi inteles ca nu este loc pentru smecherie, pentru spaga, pentru aranjament si că un rost in viata se poate infaptui doar prin performanta?
Ceea ce s-a intamplat demonstreaza ca numarul celor care considera ca 'merge si asa' este in continuare destul de ridicat si ca mai este foarte mult pană la constientizarea totala a parintilor si elevilor asupra importantei unui examen si al educatiei in general… Pe de alta parte, este clar ca a crescut numarul dascalilor care au inteles sa isi faca datoria asa cum trebuie si ca ceva esential este pe cale sa se schimbe in invatamantul romanesc.
Nu sunt un adept al portocaliului politic, dar mai ales datorita faptului ca varza asta din invatamant e de fapt de toate culorile, trebuie sa mă declar foarte multumit ca Funeriu a luat taurul (acesta) de coarne. Cineva trebuia, candva, sa o faca. Bine barem ca e unul antipatic. Si taurul, nu va ganditi numai la ministru…
Poate daca acestea s-ar fi intamplat in anii 90, ar fi dus o schimbare a mentalitatii la scara intregii societati, valorile zilei ar fi fost cu totul altele, ratingul televiziunilor nu ar mai fi fost asigurat de crime si divorturi si altele asemenea, iar unii analisti politici nu ar mai fi fost selectati din randul celor care isi fac un titlu de glorie din faptul ca au avut nevoie sa copieze la fizica pentru a lua bacalaureatul.
Schimbarea mentalitatii generatiilor viitoare este miza majora si corecta a acestor examene, iar Funeriu a remarcat extrem de coerent (nici nu-mi vine sa cred) un aspect vital, astazi in conferinta de presa pe tema bacalaureatului:
Romania este la rascruce iar rezultatele si comportamentele de la bacalaureat sunt oglinda societatii, precizand ca natiunea trebuie sa aleaga… diploma de bacalaureat trebuie sa aiba o valoare castigata prin munca.
In 2009 Basescu ii spunea Ecaterinei Andronescu, ministrul invatamantului in acea perioada, urmatoarele: "Situaţia educaţiei României este dramatică. Dramatică din punct de vedere al calităţii. Nu vreau polemici, dar am convingerea că despre păpădie sau salată, orice copil dacă intră pe Google, află cum e cu păpădia şi salata, dacă vrea să ştie despre istoria antică, Herodot, intră pe Google. Hai să revenim pe o programă adecvată, neîncărcată şi, pe cât posibil, adaptată economiei româneşti"
Nu spun neaparat ca aceasta este realitatea şi ca de aici trebuie să pornim. Dar poate că totusi responsabilii învăţământului românesc vor înţelege că este un dezastru total în sistem şi că trebuie să începem să reclădim. Şi foarte important este ca reconstrucţia să înceapă cu oameni noi. Iar asta depinde de noi, de romani si de ceea ce vrem sa realizam pentru generatiile acestea, poate nu iremediabil pierdute…
Spuneam că elevii, la fel ca in fiecare an la bacalaureat dau vina pe subiectele prea grele, iar nesimtirea celor căzuti merge pană acolo incat se intreabă daca profesorii lor ar fi putut, in aceleasi conditii, să treacă bac-ul… Presa si media romanească au demontat indubitabil aceasta supozitie, demonstrand foarte clar că Sfantul Cinci era imposibil de ratat, dacă ai citit ceva in cursul celor patru ani de liceu si dacă bineinteles cunosti limba examenului…Mai mult decat atat, majoritatea celor care au luat nota de trecere au recunoscut cu rusine că puteau lua un sase, poate chiar un sapte si fără să copieze, dacă ar fi fost cel putin la cursuri…

Vorbim aici despre o generatie scapată de sub controlul social, in primul rand de către proprii lor parinti, aceia care acum 18 – 19 ani au decis cu revolutionara emfază că le vor acorda pruncilor libertatea pe care ei nu au avut-o…
Vorbim de copii care isi cunosc foarte bine drepturile, pentru că le place ce aud, dar uită cu nerusinare de poate cea mai importanta obligatie morala : aceea de a invăta carte.
Vorbim aici de generatia internetului si a retelelor de socializare, cei care nu au trac sau inhibitii in fata webcam – ului, dar care dau vina pe sistemele video de supraveghere de la examen si pe severitatea supraveghetorilor. Ce să spun , s-au speriat bietii elevi de camere incat au decis toti sa ia 2,5 in masă. Domnilor, este generatia chat-ului nu este nimeni timorat de o camera de luat vederi, asta doar dacă nu are ceva de ascuns.
Vorbim practic despre generatia Copy-Paste. Cei care nu stiu nimic , nu inteleg decat ce le convine si copiază tot: obiceiuri, apucături, stil de viată, pretentii si vise, vieti…Perlele bacalaureatului 2011 o demonstreaza din plin.
Nu stiam, de exemplu, despre Caragiale ca a fost un „adevărat mistocar al secolului 17”, dar unii elevi s-au dovedit a fi niste fini analisti ai vremurilor contemporane, reusind sa găseasca asemănări intre temele abordate de “marele mistocar” si timpurile pe care le trăim noi acum: Cetăteanul turmentat se întreabă “Eu cu cine votez?” la fel ca sustinătorii de pahar a lui Băsescu sau „Acest text nu pare dramatic la prima vedere, dar când ne dăm seama că e plin de zaharisiti si betivi începe să ne aducă aminte de vremurile noastre si de Băsescu si devine trist”. De asemenea tinerii nostri si-au dezvoltat abilitati analitice extraordinare plus un dram nebun de indrazneala si imaginatie, gasind ocupatiile de baza ale personajelor din „O scrisoare pierduta”: „Zaharia Trahanache avea acest nume pus de Caragiale, deoarece se ocupa cu traficul de zahăr. În mod similar, Farfuridi desfăsura afaceri cu farfurii, iar Iordache Brânzovenescu rula afaceri cu brânză”.
Si cate si mai cate… E plin net-ul de ele… si trista situatia.
Toti cei care nu au pensie facultativă ar trebui sa isi facă. Cei care nu isi permit sau nu vor, sa nu aibă nici o sperantă ca vor prinde pensia. Varsta, da, o vor prinde, insa pensia nu, pentru ca tinerii de acum sunt cei care ii vor sustine pe ei la bătranete.
La stirile tv un puber marturiseste ca a picat bac-ul, dar nu conteaza, că el pleacă la mare (da, idiotule, du-te la mare, gaseste-ti o fufă in aceeasi situatie ca si tine, si faceti copii la fel de prosti!). O tanără blondă, cu chipul ingreunat de machiajul excesiv plange la smartphone-ul din dotare că a picat bac-ul (acum la ce iti ajuta smartphone-ul?). Secventele se repetă obsesiv, in fiecare judet sunt mii de tineri in aceeasi situatie. Plang, sunt tristi, suferă că nu au trecut bac-ul. Li se pare ca viata lor s-a terminat.
Eu văd in asta un semn bun.
Perioada de adoratie nebună a falselor valori acum isi arată adevărata fată.
Ani la randul in care se atrăgea atentia asupra fenomenului de manelizare si subculturalizare a societatii romanesti nu s-a facut nimic.
Ani la randul in care modelele au fost reprezentate de fotbalisti, manelisti, pseudo-vedete de la tv, afaceristi onerosi, bătausi, oameni fara educatie, acum ne-au dat una peste nas.
Ani de-a randul in care toata lumea stia ca se copiaza la bacalaureat si ca oricum “se trece” acum isi arata roadele.
Ani la randul in care profesorii erau umiliti de catre un idiot de 16 ani caruia nu puteai sa ii spui vreo doua pentru că a doua zi te trezeai cu dobitocul de taică-său că facea scandal in scoală, acum se răzbună!
Cine seamăna vant, culege furtună…si iata ca nu ne vine sa credem ce se intamplă. Pentru că oricum trebuia sa se intample de cativa ani buni, iar daca nu ar fi fost acum, ar fi fost in viitorul foarte apropiat.

Funeriu va fi sacrificat pentru asta, mai devreme sau mai tarziu…Dar , trebuie sa recunosc, de data asta chiar nu e vina lui…
Domnilor, ăsta este nivelul real al invatamantului din Romania. Pai la cate absente au elevii, cum vreti sa treacă bacalaureatul? Si sa nu vorbim de cate au fost scutite sau nu s-au trecut in catalog…. Au avut termen de pregatire a bac-ului suficient, au avut cel putin cateva simulari de examen…(de atunci se bănuia ce urmează). Oare au fost prezenti??? Ia priviti la imaginile din cluburi si localuri să vedeti in ultimile 4 -5 luni cum gemeau de elevi de a 12 - a . Păi la asa pregatire asa rezultat.
Motivul pentru care elevii au obţinut rezultate dezastruoase este destul de simplu: dintr-o totala lipsa de interes... n-au învăţat nimic. Mereu am zis că dacă bacalaureatul s-ar da pe bune, mai mult de jumătate dintre elevi ar pica. Şi acum s-a dat cam pe bune, din căte văd. Oricât ar încerca să dea vina pe profesori, pe gradul de dificultate a subiectelor sau pe ministru, e clar că elevii s-au bazat mereu pe copiat şi prin urmare nu s-au pregătit. Uite că acum n-a mai mers cu copiatul.
Cine a preferat sa o ardă la o tigare in loc sa meargă la ora de mate, cine s-a jucat on line la ora de bio si cei care schimbau statusuri pe Facebook in loc sa identifice o circumstantială, culeg ce au semanat.
Si sper că cei care au frecat menta patru ani de zile să inteleagă că tara mai are nevoie si de pălmasi, nu doar de absolventi cu diplome. Să isi inghita orgoliile false de "jmeker" si sa priceapă că si munca de jos iti poate aduce un venit decent. Nu toti ne-am nascut licentiati, mai sunt printre noi si oameni a căror vocatie este să faca cosuri de nuiele, butoaie sau sa faca mortar pe santiere.
Asa că dragii mei 6 din 10, (adică cei care nu ati luat bacalaureatul) la muncă, nu la contestatii si pomană! Tara vă va fi recunoscatoare, numai să munciti cu tragere de inimă, nu in dorul lelii cum v-ati pregătit pentru bac!
Dar poate că ecuatia este alta. Nimeni nu mai invată pentru că vede ca nu-i foloseste la nimic. Vede cum analfabeti sadea ajung să huzureasca in vile si palate, să conduca tot felul de firme fantomă sau fundatii dubioase, mai rău, să conducă tara, să ajungă parlamentari, europarlamentari sau mari oameni cu „afaceri”…
In ultimul ceas, elevii isi dau seama că totusi o diploma o fi bună la ceva, la nevoie. Si atunci, toate acestea se combină si rezultă ceea ce stim: Dezastrul...
Eu unul, cred că cine a vrut să invete in cei patru ani de liceu, a luat bac-ul.

Comentarii

Postări populare